آرامگاه حبقوق نبی

آدرس:
استان همدان، شهر تویسرکان، خیابان شهید اشرفی اصفهانی، انتهای خیابان حیقوق نبی
چکیده: آرامگاه حبقوق نبی

آرامگاه حبقوق متعلق به یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل که حدود ۷۰۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرده و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بوده ‌است. بر اساس یک روایت در سال ۵۴۸ قبل از میلاد، کورش پادشاه ایران، در جنگی بابل را تصرف و دستور آزادی کلیه اسرا و زندانیان یهود را صادر کرد.
حبقوق پس از آزادی به ایران مهاجرت کرد و در شهر تویسرکان ساکن شد. این آرامگاه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران محسوب می‌شود.
بنای این آرامگاه مربوط به دوره سلجوقیان است و از فاصله دور مانند یک برج مدور با سقفی مخروطی شکل به نظر می‌ رسد. این آرامگاه دارای بدنه ۸ ضلعی است و ۸ ترکه آجری در آن ساخته شده که ستون‌ های اصلی بنا را تشکیل می‌ دهد و در نتیجه بنا به صورت سطوح ۸گانه به نظر می‌ رسد.ارتفاع این بنا از سطح زمین ۱۲ متر می‌ باشد. آرامگاه حبقوق نبی در مقابل عوامل نا مساعد طبیعی بیش از ۹۰۰ سال مقاومت کرده و همچنان سالم و پابرجا باقی مانده است.

مشخصات کلی
نام
آرامگاه حبقوق نبی
قدمت
2500 سال
بازسازی
در قرن گذشته چند بار مرمت شده است.
سازنده
بنای آرامگاه متعلق به دوره سلجوقیان است.
پیشنهادات
نزدیکترین جاذبه های گردشگری
آرامگاه میر رضی الدین آرتیمانی
مسیر دسترسی
آدرس
استان همدان، شهر تویسرکان، خیابان شهید اشرفی اصفهانی، انتهای خیابان حیقوق نبی
امکانات
دسترسی به وسایل نقلیه
اقامتگاه
رستوران
بوفه
پوشش شبکه
از آرامگاه حبقوق نبی کجا بریم؟
متن کامل: آرامگاه حبقوق نبی

پیرامون آرامگاه وی روایت‌های مختلفی وجود دارد. یکی از آرامگاه‌های منسوب به وی در کاداریم اسرائیل است. طبق روایت دیگر، در حدود سال ۵۹۰ قبل از میلاد، بخت‌النصر پادشاه کلده به اورشلیم حمله کرد و گروهی از یهودیان را به قتل رساند و نزدیک به بیست هزار نفر از آنان را اسیر و به شهر بابل پایتخت کلده که نزدیک بغداد فعلی قرار داشت انتقال داد. حیقوق نبی در بین این زندانیان بود و مدت طولانی در زندان به سر برد. در سال ۵۴۸ قبل از میلاد، کورش بزرگ پادشاه ایران به کلده حمله کرد و در جنگی لشکریان کلده را شکست داد و بابل را تصرف کرد و طی فرمانی دستور آزادی کلیه اسرا و زندانیان یهود را صادر نمود. پس از آزادی از بند اسارت بابلیان، حبقوق پیامبر به ایران مهاجرت کرد و در شهر تویسرکان یا رودآور ساکن شد. آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان طی قرون متمادی چندین‌بار بازسازی شده‌است. این آرامگاه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران محسوب می‌شود.

 شايد اغراق نباشد، اگر همدان را نيايشگاه انبياء و نمازگاه صحابه بناميم، چرا كه در شهر همدان و ديگر مناطق استان، به غیر از آرامگاه استر و مردخای آرامگاه‌هاي چند نبي الهي هم قرار دارند. «حجي» نبي (ع) در مسجد پيغمبر (ص) همدان، «حبقوق» نبي (ع) در تويسركان، «حضرت شيث» نبي (ع) در روستاي شيث (از روستاهاي قهاوند) و «حضرت خضر» نبي (ع) در نزديكي روستايي به همين نام در همدان سال‌هاي درازي است كه به خواب ابدي فرو رفته‌اند و همدان از قرن‌ها پيش ميزبان اين فرستادگان الهي بوده است. حضرت حبقوق نبي (ع) از انبياي بني‌اسراييل و از نسل حضرت موسي (ع) است كه 600سال پيش از ميلاد مسيح (ع) مي‌زيست، كلمه حبقوق در زبان عبري به معناي «در آغوش گرفته شده» است. نقل شده است، زماني كه حضرت حبقوق (ع) طفلي بود، به خواهش مادرش عمر دوباره به او بخشيده شد. به اين ترتيب كه مادرش طفل مرده را در بغل كشيد و در بسترش خوابانيد، سپس به نماز ايستاد و پيش از آن كه نمازش تمام شود، طفل زنده شد و بر همين اساس، نام حبقوق را بر طفل گذاشتند. حبقوق نبي (ع) در 607 سال پيش از ميلاد مسيح (ع) پس از شعياي نبي (ع) به پيامبري مبعوث شد. گفته شده كه او در عصر خود بعثت پيامبر گرامي اسلام (ص) را بشارت داده است.از محل و تاريخ دقيق تولد او اطلاع كافي در دست نيست، اما آن چه از مجموع نوشته‌هاي مورخان و محققان دانسته مي‌شود، آن است كه زماني مدير و نگهبان مراسم مذهبي معبد حضرت سليمان (ع) در اورشليم بوده است و پس از آن كه بخت‌النصر – پادشاه جبار كلده (بابل) – اورشليم را تسخير كرد، حبقوق نبي (ع) به همراه عده زيادي از يهوديان و از جمله حضرت دانيال (ع) به اسارت سپاهيان بخت‌النصر درآمد و آنها را به بابل انتقال دادند و سال‌هاي طولاني در اسارت ماندند، تا آن كه كوروش به عنوان پادشاه ايران و مؤسس سلسله هخامنشي، بابل را فتح كرد و دستور آزادي همه اسراء و زندانيان بني‌اسرائيل را صادر و آنها را براي بازگشت به اورشليم تشويق كرد. ظاهرا پس از آزادي يهوديان از اسارت بابل، آن حضرت به اتفاق عده‌اي از پيروان خود راه ايران را در پيش گرفت و در محل فعلي تويسركان ساكن شد و در همين محل هم رحلت كرد و به خاك سپرده شد.
نام حبقوق نبي (ع) در كتاب تورات آمده است و مقام و شأن مذهبي خاصي بين پيروان مذهب يهود دارد، به خصوص كتاب نبوت اين پيامبر كه سفر سي و پنجم اسفار عتيق است، در مذهب يهود جايگاه والايي دارد.

مقبره حبقوق نبي (ع) از قديمي‌ترين آثار تاريخي تويسركان است كه حدود 2500 سال قدمت دارد، بنای آرامگاه حبقوق نبي (ع) يكي از بناهاي قديمي ايرانيان است كه با توجه به سبك معماري جالب آن به احتمال زياد به دوره سلجوقيان مربوط است. اين بنا كه در جنوب غربي تويسركان واقع است، تا چند سال پيش خارج از شهر بود و با گسترش تويسركان در محدوده شهر قرار گرفت. بناي آرامگاه كه از فاصله دور مانند يك برج مدور با سقف مخروطي به نظر مي‌رسد، بدنه هشت سطحي دارد و ارتفاع آن به 12 متر مي‌رسد. روی دیوارهای خارجی بنا با طاق‌ نماها و کاشی‌ کاری‌ های متعدد تزئین شده که در عین سادگی و زیبایی دارای برخی خطوط و نقوش جالب و ستاره‌ های شش ضلعی است که به «ستاره داوود» (نماد دین یهود) معروف می باشد. در قسمت انتهایی پیشانی بنا چندین کنگره آجری برجسته مثلث شکل جلب توجه می‌ کند. سقف مقبره از داخل در ارتفاع ۷ متری به شکل سقف گنبدی و با انحنا و تحدب کم ساخته شده است. سقف بناي مقبره حبقوق نبي (ع) كه شكل عجيب و جالبي دارد، شايد در ميان سقف تمام بناهاي تاريخي ايران بي‌نظير باشد و آن را نمونه‌اي از آثار با ارزش معماري قديم ايران مي‌توان دانست. اين مقبره، يك ورودي دارد كه فعلاً در آهني دولنگة مشبك در آن نصب شده و بالاي آن به شكل درهاي كتيبه‌اي قوسي شكل است. در گذشته، يك در سنگي يك تكه بزرگ داشت كه به سختي روي پاشنه حركت مي‌كرد و اكنون محل و موقعيت آن سنگ نامعلوم است. قبر اين پيامبر دقيقاً در وسط صحن قرار گرفته است، روي آن سنگي كار گذاشته شده و كتيبه‌اي به خط فارسي و عبري در آن حك شده است. روي سنگ قبر، يك صندوق چوبي قرار دارد كه با پارچه سبزي پوشيده شده و روي يكي از سطوح جانبي آن نيز تاريخچه‌اي از حبقوق نبي (ع) به اين شرح درج شده است: حبقوق نبي (ع) از انبياي قوم بني‌اسراييل از نسل حضرت موسي (ع) است. پدرش «يشوعا لويت» و مادرش «شوناميت» سراينده و نوازنده مراسم مذهبي در معبد حضرت سليمان (ع) بود. اواخر سلطنت «يوشياهو» مي‌زيسته است كه پس از خرابي معبد توسط كلدانيان به سال 586 پيش از ميلاد با حضرت دانيال نبي (ع) و ديگران به اسارت به بابل آمده، پس از چندي آن حضرت حق را لبيك گفته است. مجسمه و تصاويري از حضرت حبقوق (ع) در موزه واتين وجود دارند. تا چندي پيش، اهالي محل از كيفيت ساختماني اين بقعه اطلاع نداشتند و بيشتر تصور مي‌كردند كه تمام تشكيلات آرامگاه به ديواري هشت ضلعي و گنبد آن كه روي قبر ساخته شده، محدود است، ولي بعدها معلوم شد، سردابي بزرگ در زير آن وجود دارد كه به شكل جالبي بنا شده و متشكل از سه قسمت و به عبارتي سه طبقه است كه ظاهراً در طول قرن‌ها دست‌نخورده باقي مانده و مخفي بوده است، چرا كه هيچ اثر ظاهري از منفذ يا مدخل ورودي به آن وجود نداشته و تمام سطح و كف بقعه به طور يكنواخت با آجر مسدود و مفروش بوده است. در گذشته، مردم درباره هويت و شخصيت صاحب اين مقبره شناختي نداشتند و به دليل نبود آگاهي لازم، احترام شايسته‌اي كه در شأن اين پيامبر باشد، روا نمي‌داشتند، ولي بر اثر ارشاد و تذكر روحانيون، به خصوص مرحوم خالصي‌زاده، مردم متوجه مقام و شخصيت صاحب مقبره شدند.
 




منابع
parsnaz.ir
fa.wikipedia.org
7dorim.com
tishineh.com
citypedia.ir

شما هم می توانید در این مورد نظر دهید: